کد مطلب:320445 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

اسناد ارتباط سران بهائی و اسرائیل
یكی از اسناد این است كه هیأت بین الملل بهائی حیفا، در نامه ای به محفل روحانی ملی بهائیان ایران (اول ژوئیه 1952 م) رابطه شوقی افندی را با حكومت اسرائیل كاملاً سربسته و محرمانه چنین به اطلاع آنان رساند: "روابط حكومت (اسرائیل) با حضرت ولی امرالله و هیأت بین المللی بهائی دوستانه و صمیمانه است و - فی الحقیقه - جای بس خوشوقتی است كه راجع به شناسایی امر در ارض اقدس، موفقیت هایی حاصل گردیده است... ". [1] .

در اواخر ژوئن 1952 دكتر لطف الله حكیم - منشی شوقی افندی در شورای بین المللی بهائی- طی نامه ای خطاب به منشی محفل ملی بهاییان در ایران نوشت:

در جوار روضه ی مقدسه مخروبه ای است كه كسی راضی نمیشد آنها را تبدیل به گلستان كند و این منظره ی كریه المنظر از جلوی روضه ی مباركه برداشته شود... خلاصة الكلام، دولت اسرائیل، امر صریح بر حقانیت اهل بها صادر، و ناقضین پركین را محكوم می نماید و لهذا بدون درنگ، آن مخروبه به امر هیكل مبارك منهدم میشود... هیچكس نمیتواند باور كند كه چگونه ظرف چند روز، بنای بدنمای مخروبی، به این سرعت به باغ زیبایی تبدیل یافته است. [2] .

سند دیگر اینكه مقاله ای با عنوان "بهائیت" در شماره 22 مجله ای فرانسوی و وابسته به صهیونیسم و اسرائیل، به نام "زمین بازیافته" (اسرائیل) (2 سپتامبر 1952 م) به قلم یكی از نویسندگان یهود، چاپ و منتشر شده است در این مقاله، انطباق اهداف یهودیان با عقاید بهائیان، در برپایی كشوری مقتدر به نام "اسرائیل" اعلام شده است.... [3] بهائیان در پی به رسمیت رسیدن و تثبیت خود بودند. اسرائیل نیز این كار را برای بهائیان میكرد، تا حامی وفاداری داشته باشد و از فشار مسلمانان بكاهد. از طرفی، بهائیان هم حاضر بودند برای این منظور سرمایه گذاری كنند.

در ادامه، شوقی افندی برای توسعه بهائیت، در پی جلب حمایت یهودیان آمریكا برآمد، از این رو، از حافظان منافع بهائیت در آمریكا خواست به هر نحو، این امر انجام شود. همچنین برای جلب موافقت همه جانبه ی "بن گوریون"، نخست وزیر اسرائیل غاصب بسیار كوشید. این عمل، زمینه اقدامات بعدی شوقی را برای پیوند بیشتر با اسرائیل فراهم می كرد.

این مطلب، در تلگراف محرمانه شوقی افندی برای محفل بهائیان آمریكا (19اوریل 1952)، درباره ی سفر نخست وزیر اسرائیل، آمده است:

... برای تأسیس و استقرار مركز جهانی امرالله، اقدامات وسیعه به كمال سرعت به عمل آمده است. هیأت های ایادی امرالله، از هر یك از قطعات عالم، متوالیاً تعیین گشته و پنج نفر از آنها اكنون به ایفای وظایف در ارض اقدس مشغولند، هنگام مسافرت رئیس الوزرای دولت اسرائیل به آمریكا محفل ملی آمریكا با او ملاقات و مصاحبه نموده و آثار امری را به او تقدیم داشته اند و هیجده قطعه اراضی به مساحت بیست و دو هزار متر مربع، بر وسعت اوقاف بین الملل بهائی در دامنه ی جبل كرمل اضافه گردیده است.... نقشه ی مشرق الاذكار كرمل - كه ابتكار رئیس هیئت بین الملل بهائی است - تكمیل و اتمام پذیرفته است. معافیت اعتاب مقدسه از رسول دولتی و سایر مزایایی كه از طرف وزارت دارایی دولت اسرائیل اعطا شده بود، اكنون شامل بیت حضرت عبدالبهاء و مسافرخانه ی شرقی و غربی نیز گردیده است.... [4] .

بن گوریون هم در جواب گفت: "از ابتدای تأسیس حكومت اسرائیل، بهائیان همواره روابط صمیمانه ای با اسرائیل داشته اند". [5] .


[1] همان، ش 5، ص 16، شهريور 1331ش.

[2] همان، ش 4 مرداد، 1331ش.

[3] همان، ش 8-9 (آذر - دي 1331ش).

[4] همان، ش يك، ارديبهشت 1331 ش.

[5] جواد منصوري، تاريخ قيام پانزدهم خرداد به روايت اسناد، ج1، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامي، 1377ش، ص332.